söndag 20 september 2009

Supersmarrigt recept!

Nu utnämner jag mig själv till pannkaksexpert. Har testat mig fram i några dagar och modifierat mitt recept av amerikanska pannkakor. Jag är så nöjd med resultatet, pannkakorna blir luftiga, tjocka och saftiga........Här kommer receptet.

Ingredienser:
3dl vetemjöl
2msk strösocker
0,5tsk bi karbonat
1tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
1krm salt
2dl filmjölk (helst fjällfil)
1,5dl mjölk
0,5dl matolja
1st ägg, delat

Gör så här:
1. Rör ihop de torra ingredienserna
2. Blanda filmjölk, mjölk, matolja, äggula och vispa till en slät smet.
3. Vispa äggvitan till ett hårt skum och vänd ner det i smeten.
4. Värm en stekpanna med lite smör. Häll 0,5-1dl smet i pannan och tänk på att inte ha för het panna.
5. Serveras med en stor klick smör och rikligt med lönnsirap.

1 kommentar:

Salsays sa...

Lite som när vi var små och du modifierade mammas smink med dina experiment...