onsdag 7 januari 2009

Är det rätt att låta barn tävla i skönhet?

Just nu sitter jag och tittar på en dokumentär på kanal 5 som handlar om skönhetstävlingar för barn i USA. Jag är chockad och förbryllad.

I USA är skönhetstävlingar för barn en miljonindustri. Föräldrar lägger ut tusentalskronor på kläder och smink till sina flickor och så tvingas de till stenhård träning. Jag undrar hur barnet som skickas upp på scenen för att uppträda inför domarna mår när hon inte vinner tävlingen eftersom de har bedömt att hon inte är tillräckligt söt eller charmig för att vinna en krona. Är det bra för barnets självförtroende, gör det henne starkare som individ, ger det henne bättre självkänsla? Tror inte det...............

Stackars barn som vid 4 års ålder sminkas och tvingas att dansa, sjunga och åma sig. Vill inte ens gå in på deras föräldrar som står och ropar "YOU GO GIRL".Pratar man på det sättet och är det denna vokabulär man använder inför ett litet barn. Inte nog med det så står det alltid en dramatisk smörsångare på scenen och sjunger en löjlig patriotisk sång.

Jag tycker synd om barnen och vill bara krypa ur skinnet när jag hör den löjliga patriotiska sången där det enda man har lyckats med är att rimma oavbrutet.

Låt barn få vara barn!

Inga kommentarer: