måndag 29 december 2008

Jane Austen


Tänk att vissa helger är det så att jag bara får fnatt får något.....I helgen kände jag att jag blev jag väldigt sugen på att titta på lite filmer som är baserade på Jane Austen romaner. Hann med både Emma och Pride and prejudice (Stolthet och fördom). Dessa filmer blir bara bättre och bättre varje gång man ser dem. Tänk att romaner som skrevs i slutet på 1700-talet kan vara så tidlösa, att man än idag kan känna igen sig i dem. Tycker man om romaner eller filmer som handlar om tuffa kvinnor som alltid har svar på tal och en handling om kärlek som av olika skäl verkar omöjlig men ändå visar sig möjlig så kan jag verkligen rekommendera dessa filmer / romaner.


Båda filmerna har spelats in i flera versioner. I den senaste versionen av Emma spelas huvudpersonen av Gwyneth Paltrow och i den senaste versionen av Pride an prejudice spelas huvudpersonen Elisabeth av Kiera Knightly.

Inga kommentarer: